Rallikuljettaja Jaro Kinnunen avasi kautensa lainakalustolla Arctic Lapland Rallissa viidennen sijan myötä. Nyt espoolainen starttaa Jarospeed-tiimin rakentamalla Honda Civicillä vasta kauden toiseen ralliinsa.
Kalusto on korimalliltaan samanlainen, jolla Kinnunen löi vuosia sitten itsensä läpi ja ralliyleisön tietoisuuteen junioriluokissa. Viime SM-kauden pronssimitalisti myi kauden päätteeksi SM3-luokan kalustonsa Ruotsiin. Sen jälkeen tiimi päätti rakentaa uusvanhan Civicin, jolla kilpaillaan SM4-luokassa.
Tulevana viikonvaihteena ajettavassa Nilsiän Tahko SM -rallissa Kinnusen kartanlukijana toimii kokenut seurakaveri Pasi Haataja. Kaksikko valmistautui tulevaan kilpailuun heikoissa olosuhteissa.
- Viime sunnuntaina keli oli haastava, kun lämpötila oli plussan puolella ja tie täynnä sohjolunta. Auto toimi kohtuullisen hyvin, mutta pieniä juttuja siinä pitää vielä kehittää kesäkaudelle, Jaro totesi.
- Autossa on vielä kiinni vakiomoottori, joten teholukemat ovat varsin vaatimattomat. Meillä ei ole suuria tulostavoitteita, koska auto on vielä raakile ja treenaaminen on jäänyt minimiin. Lähdemme Tahkolle nauttimaan rallista ja mukavasta ilmapiiristä.
Ralli SM -sarjassa käytetään niin sanottua kiertävää lähtöjärjestystä, minkä ansiosta kaikki eri luokat pääsevät vuorollaan starttaamaan autoletkan kärjessä. Kinnunen kilpailee lähtönumerolla 9.
Ennusteiden mukaan loppuviikon keli olisi pakkasen puolella, mikä auttaisi runsaslumisen rallireitin pysymistä hyvässä kunnossa ja tienpohjat jäisinä.
- Kärkipään lähtöpaikka kuuluu jokaiselle SM-sarjan kilpaluokalle, joten pidän asiaa positiivisena juttuna. Pakkaskeli olisi paras vaihtoehto sekä pienille että suurille numeroille, Jaro pohtii.
Teksti: Jarno Saari
Päivitetty 12.3 Lisätty kuva