Turun ympäristössä ajettu SM-kauden viides osakilpailu ei tuonut menestystä Jaro Kinnuselle, joka lähti hakemaan parannusta alkukauden sijoituksilleen. Teknisten ongelmien vuoksi kilpailu päättyi keskeytykseen, kun ajamatta oli vielä kolme erikoiskoetta.
Jarospeed-tiimin kesän aikana tekemä kehitystyö Honda Civicin kanssa näytti sentään positiivisia merkkejä, sillä Turun keikalta saavutuksena oli kilpurin ensimmäinen pohja-aika SM4-luokasta, joka oli samalla myös koko kisan nopein kaksivetoisten aika.
Kilpailun lyhyt avauspäivä osoittautui jo vaikeaksi, kun kuljettaja ei löytänyt riittävää luottoa illan hämärässä ja liukkailla teillä.
”Lisäksi moottorin lämmöt alkoivat nousta, ja sen vuoksi keskittyminen oli ihan jossain muualla kuin ajamisessa. Illan kolmas pätkä sujui ajollisesti jo hieman paremmin, mutta hieman ennen maalia alamäessä veto katkesi ja rullailimme maaliin vetoakselin petettyä”, Jaro kertasi.
Huollossa tiimi ahkeroi yömyöhään ja laittoi auton kuntoon. Toisen päivän aamu alkoikin loistavissa merkeissä, kun EK:n 4 tulostaululle merkittiin Kinnuselle ja kartanlukija Pasi Haatajalle pohja-aika.
”Aamulla ajo tuntui mukavalta, ja se näkyi tuloksissa. Mutta sitten taas alkoi ongelmat vaivata. Vaikka huoltoon asti päästiin, lopulta kisa keskeytyi EK:n 7 siirtymälle koneen käyntihäiriön vuoksi.”
Pienet ongelmat läpi kisan häiritsivät aika paljon keskittymistä oleelliseen, eli tekemiseen pätkällä, joten kuljettajakaksikko ei päässyt parhaimpaansa.
”Ihmetyttää, että ongelmia oli nyt näin paljon. Kilpuri laitetaan aina rallien välissä tosissaan ja huolella kuntoon, mutta ongelmien aihe tuntuu vaihtuvan aina seuraavassa kisassa.”
”No, kyllä tämä vielä hyväksi kääntyy! Positiivista oli huomata se, että tehty työ auton nopeuden suhteen on onnistunut. Vaikka nyt vauhti oli vain yhdellä pätkällä kohdallaan, tiedostan itse, että asioissa on menty eteenpäin.”
Ralli SM -sarjan päätöskilpailu ajetaan Tampereella 23.–24. syyskuuta.
teksti ja kuva: Jarno Saari