Ei viikonloppua, etteivätkö emsciläiset pärjäisi! Pohjois-Euroopan alueen rallicross-sarjassa Suomen ja EMSC:n Kalle Markkanen saavutti NEZ-pronssia S1600-luokassa viikonloppuna Hyvinkäällä ajetun päätösosakisassa. Menestystä tuli lisäksi Open-luokassa, jonka Olli Lavikainen Volvollaan voitti.
NEZ Rallicross-sarjassa ajettiin tänä vuonna neljä osakilpailua: kaksi Latviassa, Tanskassa ja Suomessa. Kalle Markkanen oli ennen Hyvinkään kisaa sarjapisteissä kolmantena 37 pisteellä. Sarjaa johti virolainen Andre Kurg 47 pisteen turvin. Kakkosena oli norjalainen Lise Marie Sandmo, jolla oli vain kaksi pistettä enemmän kuin Kallella. Latvialaiset Eliss Dukalskis ja Arnis Odins olivat kärkkymässä myös mitaleita pistein 35 ja 34.
Kalle Markkanen hallitsi täysin Hyvinkäällä luokkaansa. Alkuerissä, joissa ajettiin kaikki luokat sekaisin keskenään, Kalle oli kaikissa oman luokkansa nopein, joten hän myös starttasi semifinaaliin paalupaikalta. Voitto siinäkin toi paalupaikan myös finaaliin.
”Vissiin täytyy ottaa omaan piikkiin finaalin moka, sillä käskin Kallen lisälenkille sittenkin liian aikaisin. Sieltä Kalle tuli radalle takaisin aivan Kurgin perään. Kallen vauhti oli selvästi parempaa, joten yrityksiä ohitukseen riitti. Kontaktiakin tuli, minkä seurauksena tuli ensin osuma Kurgin autoon ja sen jälkeen penkkaan. Alapallo hajosi”, selvitti isä-Markkanen kisan jälkeen.
”Pakkohan se oli ohi yrittää, sillä hopeaankin oli mahdollisuus, jos olisi vielä pystynyt Lise Marien ohittamaan.”
Lise Marie Sandmo voitti Hyvinkäällä. Toinen oli latvialainen Ednis Oss ja Kurg tuli kolmantena maaliin.
NEZ Open -luokassa Olli Lavikainen oli alkuerien jälkeen tuloksissa ykkönen, samoin semifinaalissa. Eikä miehelle finaalissakaan kukaan mahtanut mitään. NEZ 2000 -luokassa Harri Suomi Opelillaan oli alkuerien jälkeen yhdeksäs, semifinaalissa kolmas ja finaalissa neljäs.
Meri Levulan kisa pilalle tekniikkaongelmien vuoksi
Kartingin aluemestareiden kisa ei Meri Levulan osalta tällä kertaa kulkenut ”onnellisten tähtien alla”. Jo vapaissa harjoituksissa meno oli tahmeaa, eikä aika-ajokaan kulkenut. Isä-Tapani kertoi Merin autosta vauhtipyörän olleen irti ja heti aika-ajon jälkeen alkoi iso remontti.
”Enpä ole koskaan ennen joutunut konetta pistämään tässä vaiheessa ihan kokonaan palasiksi. Yritetään nyt jotain keksiä, jos saataisiin edes vähän vauhtia lisää”, kertoi Tapani.
”Johan tällä autolla on tänä vuonna paljon saavutettukin, kovillehan se on joutunut. Ensi vuodeksi on tarkoitus vaihtaa luokkaa, joten ei tämä Merinkään mielestä nyt mikään katastrofi ole.”
Korjaustoimenpiteet eivät tuoneet toivottua tulosta. Ensimmäisessä alkuerässä sunnuntaina Meri oli 18:s kaikkiaan 22 kuljettajan joukossa. Toisessa alkuerässä sijoitus oli 13:s. Finaalissa kone taisi todellakin vedellä viimeisiä, tulokseksi tuli 20:s sija. Cadett60-luokan mestariksi ajoi Pirkanmaan Vili Hakala.
”Tyttö yritti kyllä taistella viimeiseen asti vielä finaalissakin, mutta ajoi kaksi kertaa ulos radalta yrittäessään liikaa alitehoisella moottorilla. Nyt luokka vaihtuu nopeampaan autoon, vaikka vielä saisi ajaa cadetteja. Tämän kauden parhaat kohokohdat olivat luokiteltujen Cadettien aikakauden neljä rataennätystä, joista maukkain oli Vantaan uuden radan ensimmäinen rataennätys ja ensimmäisenä tyttövoittajana ajetut sarjavoitot sekä Keimola cupista että Tiistaiturnauksesta. Myös Viron mestaruussarjassa tyttö taisteli joka kilpailun voitosta”, muisteli Tapani facebook-sivullaan.
Muuallakin ajettiin
Teijo Talot -rallissa Lammilla Pasi Haataja kartturoi Sipoon Jyrki Hämäläisen Subarussa luokan kolmannen sijan arvoisesti. Tuomas Hannuksela joutui keskeyttämään ja Bjarne Baarman joutui perumaan osanottonsa.
Rallicrossin MM-sarjassa Niclas Grönholm sijoittui 15:nneksi ja jäi nippa nappa semifinaaleista pois.
”Ohjauksen rikkoutuminen sotki harjoitukset, ja samoja ongelmia oli tallin muissakin autoissa. Tämä viikonloppu tuhrautui kaikenlaisiin vaikeuksiin, ja homma meni sen myötä pieleen. Lähdöt onnistuivat, mutta sitten oli kontaktia ja muuta. Aikamoista opettelua monilta osin”, Grönholm tilitti tuntojaan.
Eikä tässä vielä kaikki. Vauhti oli koko ajan parantunut, mutta neljäs erä vei ”maton alta”.
”Oli erikoinen liike järjestäjiltä mennä kastelemaan rata ennen meidän erää. Kierrosajat olivat meillä 15 sekuntia muita hitaampia. Aika kierroksilla siinä kävi moni ja syystäkin”, Grönholm tuumi.
teksti: Kikka Kuosmanen, kuvat: Jari Kohonen ja RX MM