Rallin suomenmestaruussarjassa debytoinut, 18-vuotias Kalle Markkanen sai kokea lajin nurjemman puolen Mikkelin SM-rallissa. SM3-luokkaan ensi kertaa startannut espoolainen taisteli suuren osan kilpailusta säätöongelmien kanssa. Kun auto lopulta toimi, keskeytyi kilpailu kanssakilpailijan onnettomuuden takia.
Mikkelin SM Vaakunaralli oli Kalle Markkaselle uran ensimmäinen ralli SM3-luokassa. Juuri ennen ilmoittautumisajan päättymistä yleisen luokan lisenssin saanut Markkanen ponnistaa rallin maailmaan rallicross-, crosskart- ja karting-taustalla. Urakka ei ole helppo, sillä rallin SM-sarja on tällä hetkellä yksi maailman kovimmista kansallisista sarjoista.
”Kovin suuria odotuksia ei ollut, koska oli tiedossa, että luokan taso on todella kova. Tärkeintä oli ajaa arvokkaat kilometrit ja hankkia kokemusta myös nuotittamisesta”, Markkanen summaa.
”Siitä huolimatta ei ole koskaan kiva hävitä. Nyt tuli paljon takkiin monesta syystä”, sijalle 15 luokassa päätynyt Markkanen pohtii.
Kisa lähti heti väärällä jalalla liikkeelle. Perjantain yleisötapahtuma Mikkelin raviradalla tarjoili tiukan rypistyksen hieman alle kahden kilometrin erikoiskokeella.
”Väliaikojen perusteella alku meni hyvin, mutta ahtaassa mutkassa jarrutus myöhästyi ja osuttiin penkkaan. Omasta mielestä jarrutuspaikka oli myöhemmin, mutta irtolumi pääsi yllättämää”, Markkanen toteaa.
Lauantain lenkki alkoi heti äärimmäisen vaativilla, nopeilla teillä.
”Heti alussa oli nopeaa tietä ja paljon kovavauhtisia ylityksiä. Vaatii luonnetta luottaa nuottiin täysillä ajettavissa paikoissa, joissa näkyvyyttä ei ole”, Markkanen myöntää.
Kokemattomuus näkyi luoton puutteena, mutta suurempia ongelmia alkoi ilmetä heti ensimmäisellä metsäerikoiskokeella. Auto ei tuntunut lainkaan käteen sopivalta.
”Pitoa ei ollut ollenkaan ja nopeissa mutkissa perä karkasi alta. Meni hyvin nopeasti luotto ja ajo muuttui pumppaamiseksi”, Markkanen kuvailee.
Vasta lauantain toisessa huollossa havaittiin, että auton ohjauskulmat eivät olleet kunnossa.
”Viidennen erikoiskokeen jälkeisessä huollossa tuli mieleen kysyä mekaanikoilta, onko aurauskulmia tarkistettu. Nyt ne katsottiin, ja etupyörissä havaittiin reilusti aurausta. Se selitti pidon puutteen ja auton levottomuuden”, Markkanen kertaa.
Ohjauskulmat korjattiin ja samalla päätettiin kokeilla eri rengastusta.
”Meillä oli koko päivän ollut myös ohjelmaa rengasvalintojen kanssa. Muutokset vaikuttivat hyviltä, mutta en näin vähällä rallikokemuksella heti saanut luottoa autoon. Pikku hiljaa uskalsin mennä jo mutkiin aggressiivisemmin. Viimeistä edellinen erikoiskoe menikin suhteessa selvästi paremmin kuin mikään aikaisemmista”, Markkanen arvioi.
”Odotin viimeistä erikoiskoetta hyvällä fiiliksellä, koska siinä vaiheessa jo nautin ajamisesta ja luotin autoon. Harmi, että kisa keskeytettiin kanssakilpailijan ulosajon takia. Toivottavasti kilpailijapari on kunnossa”, Markkanen toivoo.
Markkanen kuvailee Mikkelin retkeä vaatimattomasta tuloksesta huolimatta opettavaiseksi.
”Tämä oli ensimmäinen kunnon ralli, kun päästiin maaliin. Auto myös toimi todella hienosti ja oli ilo ajaa oikealla kilpa-autolla. Nyt lähdetään Joensuun SM-ralliin paljon viisaampina, Markkanen naurahtaa.
Talvikauden päättävä Joensuun SM-osakilpailu ajetaan 2.-3.3.
teksti: Kalle Markkasen tiedotus