Juuso Nordgrenin uran ensimmäinen asvalttiralli päättyi ulosajoon kisan viimeistä edellisellä erikoiskokeella. Espanjan MM-rallissa Drive DMACK Fiesta Trophy -luokassa ajanut suomalainen oli keskeytyshetkellä luokassaan kuudentena.
”Aamun ekalla pätkällä mentiin vähän jo leveäksi, kun tie oli kostea. Toisella pätkällä turbosta irtosi letku ja ohjaamoon tuli outo haju. Sen takia otettiin loppupätkä varmistellen, jotta päästiin huoltoon ja saatiin auto takaisin kuntoon”, Nordgren kertoo aamu tapahtumista.
Huollon jälkeisellä pätkällä Nordgrenin kisa loppui ulosajoon.
”Vähän yritettiin puskea, ja 500 metriä ennen maalia oli pitkä oikea, jossa jätin jarrutuksen liian myöhään. Siitä se sitten mentiin nelipyöräluisussa ojaan ja kylki edellä osuimme puuhun”, Nordgren kertaa tapahtumia.
”Olisihan autolla periaatteessa pystynyt jatkamaan ja ajoimmekin Fiestan lopulta hinurin kyytiin, mutta jäätiin sellaisen pienen notkon pohjalle jumiin”, nuorukainen harmittelee.
Tilanteessa Nordgren iski päänsä voimakkaasti, mutta onneksi pahemmilta kolhuilta vältyttiin.
”Lääkintähenkilökunta tuli paikalle ja teki muutamia testejä. Vähän jotain kipulääkettä ne pistivät minuun, mutta kaikki on kunnossa.”
Sunnuntaina ohjelmassa oli kaksi erikoiskoetta, joista molemmat ajettiin kahteen kertaan. Aamupäivän lenkin aikana Nordgren oli noussut muiden epäonnen takia kuudenneksi. Ensin edeltä putosi Oscar Solberg ja seuraavana tähtäimessä oli ranskalainen Nicolas Ciamin.
Ciamin oli ollut lauantain jälkeen lähes kuusi minuuttia Nordgrenia edellä, mutta sunnuntain kahden ensimmäisen pätkän jälkeen ero oli enää 47,8 sekuntia. Nordgren sanoo, ettei tieto Ciaminin ongelmista nostanut oman yrittämisen tasoa merkittävästi.
”Ei siinä mitään sellaista ollut. Päivähuollon jälkeen päätettiin, että lähdetään vähän yrittämään, ettei menisi ihan kurvailuksi koko päivä. Meillä oli kuitenkin jo lauantai alla hyvää perusajoa ja varmoja kilometrejä.”
Tulevaisuus avoinna
Ensimmäistä MM-ralliaan ulkomailla ajaneen Nordgrenin lähtökohdat eivät olleet kaikkein helpoimmat: ensimmäistä kertaa uudella autolla, uusilla renkailla ja alustana asvaltti. Oppia kaikesta tulikin oikein isolla kädellä.
- Kaksijakoiset fiilikset, sillä nyt on Espanjan MM-rallista kokemusta, mutta harmittaa M-Sportin ja DMACKin puolesta, että meidän näytöt olivat nyt tällaiset, Nordgren sanoo pettyneenä.
Nordgren antaa kuitenkin kehuja Drive DMACK Fiesta Trophy -sarjalle.
- Ennen kisaa meillä oli kaikille kuskeille yhteinen palaveri, jossa kerrottiin käytössä olevasta renkaasta ja muista yleisistä autoon liittyvistä säädöistä. Nyt kisan jälkeen oli toinen palaveri, jossa oli molemmilta sarjajärjestäjiltä kaksi henkilöä paikalla keräämässä kuljettajien kommentteja. Erittäin ammattimaista toimintaa kaikkineen, Nordgren kertoo.
Vaikka kauden viimeinen kisa päättyikin pettymykseen, on vuosi silti ollut erittäin opettavainen. Nordgren kertoo, että takana on pitkä ja värikäs vuosi, johon on mahtunut paljon.
”Tämä kausi sisälsi vauhtia, vastoinkäymisiä, virheitä ja oppia. Meidän osaltamme tämä vuosi on nyt paketissa, joten iso kiitos kaikille yhteistyökumppaneille, jotka ensinnäkin mahdollistivat tämän kisamatkan ja myös niille kaikille henkilöille, jotka ovat auttaneet meitä pitkin vuotta, Nordgren sanoo.
Tulevaisuudestaan Nordgren ei osaa vielä kertoa.
”Ensi vuodesta en osaa sanoa vielä mitään. Suunnitelmia tehdään ja valmisteluja on, mutta varmaksi en osaa sanoa, että missä seuraavan kerran ajetaan kilpaa.”
Tulokset Drive DMACK Fiesta Trophy:
1. Jon Armstrong 3.47.36,6
2. Gus Greensmith +51,8
3. Max Vatanen +57,3
teksti: Joni Vainio ja kuva: Drive DMACK Fiesta Trophy