Vantaalainen EMSC:n Patric Öhman osallistui Rovaniemeltä käynnistyneeseen rallin SM-sarjaan uuden kaluston voimin. Viime kaudella SM3-luokassa viisi SM-rallia ajaneen Öhmanin kilpailukalenterissa on tänä vuonna kaikki sarjan seitsemän osakilpailua.
Patric Öhman, 32, aloitteli harrastusta autourheilun parissa jo teini-ikäisenä, mutta silloin se kokemus jäi muutaman vuoden mittaiseksi, vaikka ajatuksissa olikin jatkaa rallisprintistä rallin pariin vielä vanhemmalla iällä.
”Ajoin 16-vuotiaana nuorten rallisprint-kilpailuja parin kesän ajan, ja oli tarkoitus lähteä ajamaan rallia, kun 18-vuotiaana saisin ajokortin. Sitten yksi jos toinenkin asia meni pieleen ja otettiin sellainen "kevyt" 12 vuoden paussi”, Öhman muistelee.
Vuonna 2014 se 12 vuoden "kevytpaussi” oli ohi. Öhman hyppäsi jälleen ratin taakse. Neljän viimeisen vuoden aikana erilaisia kilpailuja kotimaisilla ralliteillä on kertynyt kolmisenkymmentä kappaletta. Innostus ralliin sai Öhmanilla aikoinaan alkunsa perheen parista.
”Verenperintönä se on tullut. Isä ajoi aikoinaan rallia. Lapsena pyörin sitten siinä mukana niissä bensankatkuisissa ympyröissä, missä isä vaikutti. Isä päästeli menemään Avangerilla, Corsalla ja Escortilla”, Öhman kertoo.
Öhmanin isä on toiminut rallin parissa myös mekaanikkona, mm. MM-tasollakin kilpailleen Kristian Sohlbergin tiimissä, ja mekaanikon tehtävistä hänet löytää tänäkin päivänä Patricin kilpaillessa ralleissa oman tiiminsä Go4Speed Motorsportin kanssa.
”Suurin kiitos ja kunnia kuuluu isälle, että yleensäkin pystytään tekemään tätä juttua. Isä vastaa meillä kaluston ylläpidosta ja vastaa siitä, että se on aina viimeisen päälle kunnossa”, Öhman kehuu.
Go4Speed Motorsport -tiimi kilpailee yhden kuljettajan voimin, vaikka tallissa tällä hetkellä kaksi Ford Fiesta -ralliautoa onkin. Viime kaudella käytössä ollut auto jäi ylimääräiseksi, kun tälle kaudelle talliin tuli uusi menopeli.
”Uutta ja parempaa kalustoa, toivottavasti. Kyseessä on uusi, R2-luokan 1-litrainen Turbo Fiesta, kun aiemmin ajettiin kaksi kautta vapaasti hengittävällä 1,6-litraisella Fiestalla, joka myös oli R2-luokan auto”, Öhman kuvailee.
Perjantaina ei ratkaista vielä mitään
Viime kaudella Öhman sijoittui SM3-luokan loppupisteissä sijalle 16. Kaksi osakilpailua jäi siis ajamatta, mutta tänä vuonna tarkoituksena on kiertää koko SM-sarja läpi, ja Öhman sekä tamperelainen kartanlukija Aki Sparre nähdään mukana kaikissa seitsemässä osakilpailussa. SM-sarjan avaavaan Arctic Lapland Ralliin Öhman ei asettanut tulostavoitetta. Tärkeintä oli saada ajaa kisan jokainen erikoiskoe ja kerätä kokemusta uudesta autosta.
”Tavoite oli päästä maaliin ja saada ajettua ne tärkeät kilometrit. Katsotaan niitä sijoituksia sitten myöhemmin, mutta hulluttelemaan ei lähdetä. Perjantai on tärkeää päästä läpi, kilpailu kun on tosi pitkä ja pelkästään lauantai on jo pidempi, kuin moni yksipäiväinen SM-ralli. Perjantaina ei ratkaista vielä mitään tässä kilpailussa, Öhman jutteli ennen Tunturirallia.
Myös kausitavoitetta pohtiessa Öhman on maltillinen.
”Lähdetään nyt ainakin parantamaan viimevuotista sarjasijoitusta.. Ehdottomasti pitäisi pyrkiä vakiinnuttamaan paikka sinne kympin sakkiin, ja toivottavasti vielä sielläkin päästäisiin pari askelta ylöspäin. Helppoa se ei ole tänäkään vuonna, sillä taso SM3-luokassa on taas tosi kova. Olisi tärkeää, että kausi olisi nousujohteinen, että pystyttäisiin kaventamaan sitä aikaeroa. Se olisi positiivinen asia.”
On selvää, että kilpaileminen rallin SM-sarjassa ja täyden kauden läpivienti ei ole mikään pieni projekti ja rahan lisäksi se vaatii ymmärrystä ja tukea myös perheeltä. Öhman haluaakin kiitää niin yhteistyökumppaneitaan kuin perhettäänkin siitä, että tällainen projekti on saatu toteutumaan.
”Todella iso kiitos yhteistyökumppaneille, ilman heitä tämä ei olisi mahdollista. Ja perhe ja vanhemmat totta kai, ilman heidän tukeaan tämä olisi paljon kurjempaa. Liian harvoin tulee siitä tuesta kiitettyä, nyt voisi olla julkinen sana ihan paikallaan”, Öhman hymyilee.
Teksti: Jari Hotti, Go4Speed Motorsportin tiedottaja