Tänä vuonna Kokemäen uudistetulla radalla taistellaan jokamiehenluokan liigajoukkueiden suomenmestaruudesta. AKK:n alaisilla seuroilla on oikeus ilmoittaa joukkue tai joukkueita JM-Liigaan, jotka ajavat toinen toisiaan vastaan speedway-tyyppisellä ajokaavalla.
EMSC:n ilmoittamana viimevuotiseen tyyliin mukana on Marcus Grönholmin Team GRX. Joukkueisiin kuuluu kaksi joukkueenjohtajaa ja kymmenen kuljettajaa, jotka voivat henkilökohtaisesti edustaa muutakin kuin ilmoittajan seuraa. Team GRX on jälleen erittäin kilpailukykyinen, sillä kaikki kuljettajat ovat kansallisen tason huippua.
Viimevuotisesta joukkueesta kaksi on vaihtunut. Marcus itse ei aja tänä vuonna eikä Matias Herténkään ole enää mukana. Matias on menestynyt mainiosti tänä vuonna Legends-luokan kisoissa. Tilalle siis tarvittiin kaksi uutta kuljettajaa. Apulaisjoukkueenjohtajan Kimmo Wiman poika, rallicrossissa maailmallakin menestynyt Joni Wiman sekä kankaanpääläinen Markus Ylinen tulivat paikkaamaan. Myös Markus on kokenut ja menestyksekäs jm-kuljettaja.
Joukkueenjohtaja Marko Angervisto luottaa joukkueeseensa ja myöntää, että viimevuotista SM-pronssia lähdetään kirkastamaan.
”Kyllä se on ilman muuta tavoitteena. Viimevuotisia pieniä sählinkejä ei tänä vuonna saisi tulla. Tasaisesti pitää pisteitä napsia, ja koko porukan voimin”, myönsi Angervisto.
Honkajoen radalla viime vuonna joukkue kohtasi harmittavia teknisiä ongelmia, jotka tuntuivat heti pisteiden menetyksinä.
”Toivotaan, että tekniikka pelaa nyt. Sen verran paljon ovat autot parantuneet tälle vuodelle, että melkoisen rajuja laitteita on tulossa viivalle. Kovaa pitää tänä vuonna mennä, ja mikä tärkeintä, erittäin tasaisesti koko joukkueen laajuudella.”
Team GRX kävi Honkajoen radalla testaamassa kalustoaan. Kovin tarkkoihin vertailuihin edellisen vuoden menoon ei pystynyt tekemään, sillä autojen lähtöominaisuudet ovat parantuneet valtavasti.
”Kaikkihan nuo näyttävät viivalta irtoavan keulat ilmassa, viimevuotiseen menoon ei pystynyt vertaamaan. Kuljettajien pitää rakentaa autot tarkasti sellaiseen kuntoon, että kun lähtö tapahtuu ja etupyörät nousevat ilmaan, on takapää oltava sen verran hyvin kunnossa, että auto menee suoraan eikä ala vempuilla puoleen tai toiseen”, pohti Marko.
Team GRX:n kuljettajat ovat suurimmalta osaltaan kuitenkin ajaneet pitkin kautta jm-kisoja, joten lähtörituaalit lienevät hyvinkin tuttuja.
”On meillä joitain kuljettajia, jotka ovat vain rallicrossia ajaneet monisatahevosvoimaisilla autoilla. Heillä voi olla aluksi hankalaa taas päästä heikompitehoisen ja täysin erilailla käyttäytyvän menopelin puikkoihin. Toivotaan, että lauantaina tiimiläiset saavat niin paljon kokemusta lähdöissään, että sunnuntaina, kun peli kovenee, ovat riittävän iskukykyisiä.”
”Radalla tilanteet tulevat niin äkkiä eteen, ettei siellä ole aikaa miettiä. Kaiken on tultava selkärangasta.”
Kokemäen rata on Team GRX:n kuljettajista eniten tuttu Petro Koskelle.
”Petro on meitä hyvin evästänyt siitä, minkälaisia autoja sinne tarvitaan. Siellä on melkoisen lyhyt lähtölaatta, mutta ensimmäinen mutka on jouheva ennen kuin putoaa alas vasemmalle. Tasaisissa lähdöissä on varmasti vaikeuksia kaikilla”, pohtii Marko.
JM-Liigan ensimmäisenä kisapäivänä lauantaina 26.8. kilpailulähdöt aloitetaan kello 9.00 aamulla. Lohkoja on A–F, joissa on 5–6 joukkuetta kussakin. Team GRX ajaa F-lohkossa, jossa on myös yksi vahvoista mitalisuosikeista Team GRX:n lisäksi. Suonenjoen HämyTrans Team sijoittui viime vuonna neljänneksi, mutta keikkui pitkään korkeammallakin. Heillä on varmasti nälkää parantaa sijoitusta tänä vuonna, sillä mitali karkasi heiltä harmittavasti aivan viime metreillä viime vuonna.
Viime vuoden voittaja Kauhajoen SMA & Tierakenne Team on lohkossa E ja SM-hopealle sijoittunut Noormarkun UA/MK:n Maanrakennusliike Siitonen Team on lohkossa D.
”Aika kivasti joukkueet on saatu eri lohkoihin. Jako tapahtui julkisessa arvonnassa Nokian ABC:llä, joten mitään vilunkia hommassa ei ole. Lohkot A, B ja D ajavat viiden joukkueen kesken, muissa on kuusi. Lauantaina on sijoituttava lohkossa kahden parhaan joukkoon, muutoin on kotimatka edessä.
teksti: Kikka Kuosmanen
Lohko F
nro 26 Dollar Team, Someron UA
nro 4 Kuljetusliike HämyTrans Team, Suonenjoen UA
nro 34 (nimi vielä auki), Kyrön Seudun UA
nro 36 Team NNSB, Nykarlebynejdens Sportbilister
nro 3 Team GRX, Espoo Motorsport Club
nro 11 Team KalUA, Kalkkisten UA
Team GRX (kaikki ovat EMSC:n jäseniä, vaikka lisenssi voi olla toisesta seurasta)
JJ Angervisto Marko
JJ Wiman Kimmo
3A Wiman Joni
3E Grönholm Niclas
3H Lassila Jukka
3K Piira Kari
3L Ylinen Markus
3N Koski Petro
3R Rytkönen Juha
3S Simonen Miko
3T Klemola Jussi
3X Juhola Manu