Marcus Grönholmin jokamiehen luokan liigajoukkue, Team GRX, lähti Kokemäen SM-kisaan tavoitteenaan viimevuotisen pronssin kirkastaminen ja jopa mestaruus mielessä. SM-hopeaa tuli, eikä kaukana ollut SM-kultakaan. Kauhajoen joukkue hallitsevana mestarina onnistui keräämään vaivaiset kaksi pistettä enemmän ja uusi näin ollen mestaruuden.
JM-Liigaan vain AKK:n alaiset seurat voivat ilmoittaa joukkueen. EMSC oli nyt toistamiseen Marcuksen tiimin ilmoittajana, mikä on seuralle kunnia-asia. Oli hienoa olla katsomon puolella EMSC:läisenä ja erittäin helppoa yhtyä ihmisten kommentteihin siitä, että juuri Team GRX teki finaalista ikimuistoisen ja upean kisan.
Kun lauantain jälkeen sunnuntaina lähdettiin ajamaan semifinaaleita, kuuluttaja jaksoi hämmästellä, kuinka Team GRX oli lauantaina pitänyt vauhtinsa ”vakan alla”. Sen verran huimaa vauhti oli semifinaalissa. Karsintalähdöissä joukkueenjohto Marko Angervisto ja Kimmo Wiman taktikoivat viimeisten erien aikana tarkoituksenaan yrittää vaikuttaa, kumpaan semifinaaliin joukkue joutuu. Taktiikka onnistuikin erinomaisesti. Meno oli semifinaalissa todella vakuuttavaa.
Kun semifinaali oli edennyt sen verran pitkälle, että finaaliin pääsy oli selvää, tiimin kalustoa säästeltiin loppukoitokseen eikä pisteitä enää haalittu. Kolme parasta meni finaaliin, johon semifinaalista B menivät Kauhajoki sekä Suonenjoki. Kauhajoella pisteitä 118, Suonenjoella 105 ja Espoolla 102.
Finaali alkoi Kauhajoen hallitessa ensimmäistä erää. Team GRX ajautui vaikeuksiin, kun ensimmäisessä startissa lauantain parhaan pistemiehen Joni Wiman autosta petti vaihdelaatikko eli nolla pistettä. Ongelmia oli muillakin tiimiläisillä. Ensimmäisen erän jälkeen pisteitä oli kasassa vain 24, kun Kauhajoki oli kerännyt jo 36. Noormarkku oli kolmantena 20 pisteellä.
Jo seuraavassa erässä tilanne muuttui parempaan. GRX oli kahden erän jälkeen johdossa 56 pisteellä, Kauhajoki oli kolme pistettä perässä. Suonenjoki oli noussut kolmanneksi 43 pisteen turvin ennen Konneveden joukkuetta, jolla oli kasassa 38 pistettä.
Kolmannessa erässä mentiin aika lailla tasatahtia. Kauhajoki nousi 83 pisteellä johtoon, GRX:llä oli 82 pistettä. Suonenjoki oli kolmantena, mutta pisteitä vain 62.
Neljännessä erässä (kussakin siis kuusi starttia) Kauhajoki teki edelleen vakuuttavaa työtä ottamalla peräti neljä erävoitto ja kaksi kakkossijaa. Nyt Kauhajoella oli pisteitä 121, Team GRX oli 11 pistettä perässä kakkosena. Viidennessä erässä alkoi jälleen GRX:n nousu, erän jälkeen Kauhajoki johti enää yhdellä pisteellä!
Jäljellä oli vielä yksi erä eli kuusi starttia. Ensimmäisessä Kauhajoki voitti, Espoo kolmas. Toisessa Kauhajoki voitti, Espoo kolmas. Kolmannessa startissa Espoo voitti, Kauhajoki neljäs; piste-ero 155–152 Kauhajoen hyväksi. Neljännessä startissa Kauhajoki voitti, Espoo kolmas. Viidennessä startissa Espoo voitti, Kauhajoki toinen: piste-ero 167–163 Kauhajoen hyväksi. Neljän pisteen ero ennen kilpailun viimeistä starttia.
Kauhajoen olisi pitänyt olla viides, jotta Team GRX olisi mestari. Näin ei valitettavasti käynyt. Manu Juhola toi kyllä autonsa voittajana ruutulipulle, mutta Kauhajoen Joni Lehtola oli toinen. Kauhajoki uusi mestaruuden kahden pisteen erolla, pistein 172–170. Suonenjoki nappasi pronssia pistein 125.
”Harmittaa”, myönsi joukkueenjohtaja Marko Angervisto palkintojenjaossa.
Toivottavasti koko joukkue yön yli nukuttuaan osaa nauttia SM-hopeamitaleistaan. Se tuli huippuhienolla suorituksella. Jokainen kuljettaja teki täydellistä työtä, tiimissä oli hyvä yhteishenki ja joukkueenjohtajat rauhallisuudellaan ja ammattitaidollaan pitivät paletin hyvin kasassa. Joukkue voi olla itsestään ylpeä. Sitä oli myös puhelimitse Marcus Grönholmkin.
”Olin lapsenvahtina tällä kertaa, mutta seurasin netistä tilanteen kehitystä ja jännitti niin pirusti. Hienosti ajettu, olen ylpeä koko porukasta”, jutteli Marcus.
Mestaruus oli toki lähellä, mutta ei SM-hopea huono tulos ole. Koko joukkue osoitti, että vauhti ja taidot riittävät mestaruuteen asti. Jokamiehenluokka on vain autourheilumuoto, jossa myös olosuhteet ja kanssakilpailijat vaikuttavat lopputulokseen. Niin nytkin. Kun kuusi tasaista autoa ja kuljettajaa starttaa yhtä aikaa viivalta ja painaa tasaisena rivinä ensimmäiseen mutkaan, mitä vain voi tapahtua. Ja tapahtuikin.
Ammattitaitoa on selvitä ilman suurempia ongelmia. Tällä kertaa Kauhajoki oli vielä kahden pisteen verran parempi, ensi vuonna Team GRX napannee sitten SM-kultaa.
”Enpä osaa nyt tällä hetkellä tuohon ottaa kantaa”, totesi Marcus.
Toivotaan, että koko joukkueella riittää intoa vielä kerran lähteä mukaan. Täytyyhän hopea- ja pronssimitalin jatkoksi vielä saada kultainenkin, eikö?
Marcus Grönholmin Team GRX:
Joukkueenjohtajat Marko Angervisto ja Kimmo Wiman
Kuljettajat: Joni Wiman, Niclas Grönholm, Jukka Lassila, Kari Piira, Markus Ylinen, Petro Koski, Juha Rytkönen, Miko Simonen, Jussi Klemola ja Manu Juhola.
Myös huoltojoukot olivat osallisena mitalin saamisessa, siitä kiitos heille kaikille, samoin cateringporukalle.
Kikka Kuosmanen