Vuosikaudet rallisprintiä ajanut ja hyvin menestynyt Vesa Huupponen on myös EMSC:n hallitseva Vuoden Rallisprint -kuljettaja. Kiertopalkinnon lahjoitti Salvos Oy, jonka taustalta löytyy Erkki Koskelo, itsekin takavuosien huima rallisprint-mies.
Vesa on myös vuosien ajan ollut vannoutunut Opel-kuljettaja. Corsa istuu Huupposen hyppysiin mallikkaasti ja edelleenkin monet joutuvat toteamaan Vesa nopeammakseen. Eikä loppua taida ihan äkkiä olla näkyvissäkään.
Vesa on jatkanut tänä vuonna siitä, mihin viime vuonna jäi. Rallisprintejä on tänä vuonna ollut ohjelmassa ja kovatasoinen rallisprintin Future Cup on edelleen Vesa ns. ”helppoa kauraa”.
Vesa kertoo, että talven aikana Corsa käytiin huolellisesti läpi ja moottori perushuollettiin pienin parannuksin. Vapun tienoilla kausi käynnistyi Tammisaaressa Future Cupin kahdella ensimmäisellä osakilpailulla.
”Sijoituin molemmissa luokan toiseksi "variaattorivaihteisella” Corsalla. Luulin sen johtuvan liukkaudesta, mutta kelin kuivuessa syyksi paljastui kytkinvika”, kertoo Vesa.
Ei muuta kuin kytkin remonttiin. Auto tuli kuntoon juuri ennen Kauhajoen SM-sprintiä, jonne Vesa lähti kokeilemaan, miten uudet palikat toimivat. Ja kyllähän ne toimivat. Vesa voitti luokkansa, joten kokeilu oli onnistunut.
Kesäkuussa Future Cup jatkui Nokialla kahdella osakilpailulla. Mielenkiintoisen reitin oli järjestävä seura saanut muokattua.
”Kisa oli todella tiukkaa, mutta onnistuin monen (myös itseni) hämmästykseksi voittamaan viikonlopun molemmat osakilpailut.”
Vuorossa oli neljän viikon tauko Future Cupissa. Ajotuntuman ylläpitämiseksi Vesa kävi ajamassa Keurustarvike Sprintin, joka sijoittui sopivasti tauon puoliväliin.
”Reitti oli mukava, ja olihan tuloskin sitä, kun onnistuin voittamaan luokkani.”
Seuraavaksi Future Cup jatkui Botniaringillä. Reitti oli vaudikas, mukailihan se moottorirataa pienin muutoksin.
”Tulostavoite oli sijoittua kolmen joukkoon luokassani. En uskonut olevan mahdollista parempaan, koska luokassani ajavat kaksi turbomoottorista autoa olisivat tehojensa ja nopeutensa puolesta liian kovia vastuksia.”
KIlpailu käynnistyi lievällä tekniikkamurheella. Puolivälissä reittiä Corsa muuttui kolmipyttyiseksi.
”Luulin moottorin vioittuneen, joten ajoin varovasti maaliin. Vika oli onneksi vain jostain syystä irronnut sytytysjohdin.”
Vika korjattiin ja varmistettiin, ettei se uusiudu. Kova ”atakki” päälle ja aikaa parantamaan. Vähän säikäytin huoltoporukkaani kahdella pyörällä ajolla. No, aika riitti luokan toiseksi. Ei paha, kertaa Vesa.
Sunnuntain reitin ajosuunta käännettiin ja rataa muutettiin. Shikaaneja tuli lisää, mutta edelleen reitti oli nopea. No, olihan se sama kaikille.
”Kaksi kovaa rypistystä ja tuloksena jälleen luokan toinen, joten pitää olla tyytyväinen.”
Kausi on nyt ylittänyt puolivälin. Future Cupissa on vielä neljä osakilpailua jäljellä ja sitten, jos kaikki on syksyllä vielä kunnossa, Vihtisprint lienee kauden päätös.
Vesa Huupponen on kuuden osakilpailun jälkeen kaksivetoisten cup-pisteissä 10:ntenä ja luokkansa johdossa. Eroa johtavaan Mika Perttulaan on 10 pistettä, joten tosi tiukka taistelu kolmen kärkeen pääsemisestä on vielä jäljellä. Jasu Saarinen on kolmantena 89 pisteellä eli kuusi pistettä on Huupposella kurottavaa ”pronssimitaliin”.
Vesa Huupponen on saanut rallisprint-kisoihin seurakseen toisen EMSC:n kuljettajan, kun junioreiden puolella Tatu Rahomäki ajaa Bemarillaan luokassa 13.
teksti: Vesan raportista muokannut Kikka