Vesa Huupponen on ikänsä ollut aito rallisprint-mies, kiireestä kantapäähän. Vesa Huupponen on aina myös ollut – mikäli vain muistan oikein – Opel-mies, ja tarkemmin vielä Corsa-mies. Rallisprint on laji, jossa tarvitaan ensimmäisestä senttimetristä lähtien ”täyttä menoa”, ja sen on Huupponen aina osannut.
Olisin voinut Vesa kommenttien perusteella kirjoittaa pienen jutunpätkänkin tänne nettisivulle, mutta mielestäni tästä tekstistä kuuluu parhaiten ”Vesan ääni”.
Morjens! Ajattelin tässä kertoa lyhyesti, kuinka kausi meni.
Aloitin kauden Vihti Sprintistä. Keli ei suosinut. Tuli vettä sekä räntää ja liukasta oli. No, ajoin vain varmistellen ja testaten autoa puolen vuoden tauon jälkeen. Auto oli kunnossa, sijoitus luokassa kolmas.
Siitä sitten Tammisaaren SM-sprintiin. Keli oli kylmä, mutta kuiva. Ajo sujui kohtuullisen hyvin, sijoitus luokan toinen. Pari viikkoa taukoa ja kohti Future Cupin avausta Karkkilaan.
Kaksipäiväinen kilpailu sujui hyvin, voitot molempina päivinä. Sitten oli vuorossa SM-sprint Kauhajoki (IKH). Komea vauhdikas keli. Sijoitus luokan toinen. Tämän jälkeen keskityin vain Future copin kisoihin.
Botniaringin tuplakisoissa sijoitukset kolmas ja ensimmäinen. Sen jälkeen kohti Keuruuta. Vaihteleva reitti, nopeaa ja teknistä tasapuolisesti. Tuloksena voitto ja toinen sija vetoakselimurheista huolimatta.
Suunta kohti Kokkolaa. Nopea tekninen reitti. Lauantaina pito-ongelmia, tulos luokan kolmas. Sunnuntaina ajotyylin muutos aggressiivisemmaksi. Hei! Sehän toimi. Tuloksena voitto.
Jäljellä oli vielä Cupin päätösviikonloppu Rovaniemellä. Pisteitä laskettiin, ja totesin luokkavoittoon sarjassa riittävän starttaamisen molempiin kisoihin. Mutta kilpailemaanhan sinne mentiin. Yritys oli ensimmäisessä startissa kova, mutta taas tekniikka aiheutti murheita. Vaihteet hävisivät ja keskeytys oli edessä. Tauolla vikaa korjaamaan ja ystävällinen paikkakunnan Opel-kuski lainasi siviiliautostaan osia, joilla sain auton kuntoon toiseen lähtöön. Tuloksena kolmas sija luokassa.
Toinen kilpailupäivä oli märkä. Vettä tuli oikein kunnolla. No, keli oli kaikille sama. Nätti, varma ajo ja tuloksena sijoitus luokan kakkoseksi. Näin tuli varmistettua luokkavoitto sarjassa.
Syyskuun alussa kävin vielä ajamassa Nurmijärven Sprintin. Reitti oli sama kuin SM-kilpailuissa edellisvuonna. Nopea ja haastava. Tarkoitus oli ajaa kolme kierrosta. Muut ajoivat, minä en. Autoni moottori laski vedet ulos, joten ensimmäisen kierroksen aika jäi ainoakseni. Alkoi tuskallinen odotus, kuinka pitkään aikani riittäisi. Ensimmäisen kierroksen sijoitus oli luokan kärjessä, 2-vetoisten kolmas ja yleiskilpailun neljäs. No, kilpailun päätyttyä sain todeta voittaneeni oman luokan ja olevani kaksivetoisten yleiskilpailun seitsemäs. Hyvä päätös kaudelle!
T. Vesa Huupponen