Suomalainen rata-ajo on pysynyt vakaalla pohjalla viime vuodet. Suomalaisten jatkuva kansainvälinen menestys rata-autoilun kuninkuusluokassa F1:ssä takaa lajin mielenkiinnon myös kansallisesti. Kartingista kilpailijan uraputki jatkuu usein rata-autoiluun. Siellä on valittavana mielenkiintoisia formula- ja ns. "koppiautoluokkia". Lajiliiton valmennustoiminta on tuottanut nuoria kuljettajalupauksia menestyksellisesti maailman moottoriradoille jo usean vuoden ajan.
Radat Rata-autoilussa ajetaan Suomessa niin SM- kuin kansallisella tasolla. Kilpailuja järjestetään vuosittain kymmenkunta. Suomen viisi moottorirataa ovat Hämeenlinnan Ahvenisto, Alastaro, Jurvan Botniaring, Vetelin Kemora sekä Virtasalmen Motopark. Näistä Motoparkin toiminta on viimevuosina rata-autoilun osalta ollut vähäistä.
Luokat SM-viikonloppujen nuorten kuljettajien yhdeksi kehitysportaaksi on noussut Formula Renault. Tämä kehitys on ollut erittäin tervetullut ja tarpeellinen. Renaultin kohtuullisen lyhyt kansallinen historia on jo tuottanut lupaavia nuoria maailman radoille. Tämä luokka on tuottanut myös kaluston kehitys osaamista Suomen tasolla. Tästä merkkinä Koiranen Bros teamin voitto Euro-Cupissa vuonna 2010 .
Katettujen kilpureiden puolella kansalliset luokat elävät hyvin aktiivisten harrastajien toimesta. Luokkia on useita ja jokainen rata-autoilukärpäsen purema harrastaja löytää varmasti itselleen sopivan luokan kilpailemiseen.
Tämän hetken suosituimpia luokkia ovat pienet amerikkalaiset Legendsit, BMW-merkkiluokka ja hyvässä nosteessa oleva Vakio 1600. Myös Historic Race Finlandin järjestämä oma sarja historic- ja harraste kilpureille kerää runsaasti hieman iäkkäämmästä kalustosta kiinnostuneita harrastajia. SM-sarjan lippulaivana ajettu GT3-luokka siirtyy ajamaan Pohjois-Euroopan mestaruudesta eli FIA-NEZ mestaruudesta.
Lähde: www.autourheilu.fi