Tasanopeusajojen historia on nykyisiä ns. sporting ralleja pidempi. Esikuvat nykyisiin tasanopeusajoihin löytyvät 1950-60 luvuilta.
Nykyään erikoiskokeiden salaisten mittapisteiden aika mitataan GPS-loggereilla huomattavasti tarkemmin kuin -50 luvulla käytetyillä menetelmillä. Toisaalta kokeiden pituudet ovat lyhentyneet merkittävästi, varsinkin ruuhka Suomessa entisaikaan verrattuna.
Tasanopeusrallista hyvä esimerkki on Monte Carlo Historic ralli joka järjestetään joka vuosi. Osallistujia on siinä aina noin 350 autokuntaa ja kuitenkin osa joudutaan jättämään kisan ulkopuolelle.
Tasanopeusralli ajetaan samalla tavalla kuin nykyiset muutkin rallit, mutta kuitenkin yleisen liikenteen joukossa. Eli tasanopeusrallissa on siirtymät ja erikoiskokeet ja suunnistus tapahtuu pääasiassa tiekirjalla, mutta karttaakin voidaan käyttää. Erikoiskokeille annetaan keskinopeus jota pyritään noudattamaan mahdollisimman tarkkaan. Tasanopeusralli ei ole nopeuskilpailu. Tasanopeusralli on ollut tähän asti enimmäkseen Historic autoille, mutta siihen voi osallistua vaikka papan uudenkarhealla mersulla. Tiestö on Suomessa pääasiassa yleisiä teitä. HRTT sarjassa missä kisat ajetaan historic rallien yhteydessä on myös suljettuja erikoiskokeita eikä siinä sarjassa ole modernia luokkaa.